Másnap madárfüttyel,
vízcsobogással és napfénnyel díszített olvasótermemben azonnal nekiláttam, hogy
a néhai csan
buddhista szerzetes további történeteivel és bölcsességeivel
megismerkedhessem. Nagy reményekkel kezdtem az olvasásba, hiszen az előző két
kötet is elbűvölt, elgondolkodtatott és emellett a legjobb módon szórakoztatott
is.
Mondhatom ezúttal sem csalódtam,
minden rövid történet, tanítás felüdülés volt, hűs víz, a forró nyárban.
Mi is hát az a csan, vagy japán
megfelelője a zen? A kérdés már önmagában is provokatív, s egy ilyen blog
keretein belül bizonyosan megválaszolhatatlan. Lin-csi tanításai nem
közvetítenek mást csak egyfajta életérzést. Aki a ma divatos racionalitással
közelít feléjük az még apró morzsákat sem képes megkapni belőlük, mert a zen
ott kezdődik ahol a racionalitás véget ér.
Ám aki azt gondolja, hogy az
egész csupán képzelgés az nagyot téved, minden misztikussága ellenére a zen a
leg föld és ember közelibb tanítás. Nem a csodákról szól, nem emleget bűnöket,
sőt magát a helyest és helytelent sem különbözteti meg élesen. Egyet viszont
folyamatosan próbál tudatosítani, mindenki csak önmagát válthatja meg, ebben
kaphat ugyan segítséget, de a végső lépést neki kell megtennie.
Nincs méltóbb tevékenység, mint
kitölteni a ránk szabott időt. Ez Lin-csi egyik alapvetése melyet sok
történettel, sokféle tanítással jár körül. Kitölteni, de hogyan kérdezi a ma
embere. A ma embere aki: „Az elfojtás állapotában hamis tudattal éli
meg a világot. Nem azt látja, ami létezik: a dolgokba beleviszi a fejében lévő
képet; képzetei, fantazmagóriái fényében látja őket, nem saját mivoltukban…
Azzal áltatja magát, hogy a világgal van dolga, holott csupán a szavak
világolnak neki.” (E.
Fromm)
A csan válasza egyszerű,
kitölteni az időt, ahogyan teszed ma is, munkával, pihenéssel, családdal,
szerelemmel, a tea kortyolgatásával, üldögéléssel és rohanással, s mindezt
látni a maga valójában.
„Nincs semmiféle tanítás! Nem is volt, és nem is lesz! Megmondtam már.
Magatok vagytok, nincs semmi más! Lin-csi előtt éppúgy, mint Lin-csi után.”
Ezt vágja a türelmes tanítványok és az olvasó képébe mielőtt elbocsájtja őket a
mester. „Mehettek, szerzetesek, bárhová.
De maradhattok is, ez már a ti dolgotok. Előbb-utóbb mindenkiből előpiszkál
valamit az idő”
Felemelő és félelmetes.
Egyes zen tanítók szerint a szatorira(megvilágosodás)
törekedni lehet ugyan, de erőltetni kár, mondhatnánk Lin-csivel majd
kipiszkálja belőlünk az idő, ha akarja. Ha nem akarja, akkor meg maradunk,
ahogy vagyunk és töltjük az időt, s itt kapcsolódik a csan a tao-hoz, az is azt tanítja,
az úton menni kell, bárhová vigyen is.
Végül jöjjön még egy utolsó
idézet Lin-csitől:
„Éhes vagy- hát egyél!
Álom jő rád- feküdj le!
Balgák néznek, nevetnek,
Csak a bölcsek értenek.”
Ma ennyit tehettem értetek kedves
olvasóim. Ez bizony a semminél is kevesebb, de megkérdem tettetek-e ti egy
kicsit is többet ennél, önmagatokért?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése