2015. augusztus 15., szombat

Az igavonók könnyedsége



Amikor odakinn fáradhatatlanul dobol az eső, hol hevesebben, hol könnyedebben veri az örök ritmust, nos, ilyenkor ideje lehet annak, hogy az ember kicsit elgondolkodjon olyan dolgokról, amikkel egyébként nincs lehetősége foglalkozni.

Legyen hát mai témánk a jóga, amit ifjú korom óta gyakorlok, a magam módján. Mivel már hat évesen a könyvek fogságába kerültem, így első találkozásom a jógával is egy könyv Dr, Vígh Béla A jóga és az idegrendszer című műve révén jött létre. A tudományos felfogás és magyarázat mely a különböző testtartások hatásait elemezte, kíváncsivá tett. Kutatni kezdtem olyan könyvek után, melyek a kezdetektől bevezetnek ennek a keleti huncutságnak a rejtelmeibe. Akkoriban még nem voltak elterjedve a jóga stúdiók, és én amúgy is hajlamos vagyok a dolgok saját ritmusomban történő elsajátítására. Végül rátaláltam Dr. Weninger Antal Az idő partján című könyvére, s ezzel a jóga rabja lettem.

Mi is az a jóga? ha a célját vesszük, az eredeti célját, akkor az, nem kisebb, mint a karmától való megszabadulás (móksa), ezáltal kilépés az élet és halál körforgásából (szamszara). Ezt most rögtön felejtsük is el. Ez valóban azoknak a távoli erdőkben gyakorlóknak való, akik idejük 100%-át ennek a célnak szentelik. Ha valakinek a jóga oktatója esetleg azt állítaná neki sikerült, azt kéretik nem elhinni, a dolog természetéből adódóan, akinek sikerült, az nem fog senkinek jóga órákat tartani, már csak azért sem, mert azok mondjuk adott időben kezdődnek és mi lenne a megszabadulásból, ha ezeket a semmire sem jó kötöttségeket megtartanánk.
A megszabadulás amúgy sem való mindenkinek, ennek a felismerése a katolikus szertartás lényege, mely gondosan vigyáz arra, hogy a hívek még csak véletlenül se kerüljenek semmilyen extázis közelébe, az amúgy meditációs szempontból nézve rövid szertartás alatt is folyton kimozgat az elrévedésből, bizonyosan nem véletlenül.
Számtalan példa van arra a való éltben is, hogy a vágyott, ám hirtelen jött szabadsággal nem tud mit kezdeni sem az egyén, sem a közösség. Gondoljunk csak örökre elrontott rendszerváltásunkra.
Mire való akkor hát a jóga? Erre a kérdésre is lehet rengeteg elméletet találni, az enyém csupán annyi, hogy karbantart fizikailag, szellemileg és persze ad némi titkos többletet, mely nem nagydolog ugyan, de jól esik a magaménak tudni.
.
Reggelenként a napüdvözlet, MELYNEK már a neve is egy fajta csoda, könnyedén finoman felébreszti a testet és a lelket is. Másként indul a nap, ha nem felejtettük el üdvözölni, a Napot.

Az esti gyakorlás más, olyankor az ember szépen sorban végig megy a kiválasztott gyakorlatokon, ezek bizony néha fájnak, és vannak gyakorlatok, amelyek bármeddig gyakoroltuk őket, mégis fájnak. Akkor miért csinálom, kérdezhetik, mert ez a fájdalom jó. Igen jó mert tanít, mert kifejleszt benned egy toleranciát, mert segít megismerni a határaidat. Ám vannak nagyon jó érzések is gyakorlás közben, amikor magasban tartott lábaidból kiszalad a vér és eleinte könnyűvé, később érzéketlenné válnak, aztán amikor úgy érzed súlyuk, előtte nem tapasztalt súlyuk van, akkor visszaereszkedhetsz fekvőt helyzetben, és fogadhatod cseppenként a lábadba visszatérő vért. Nagyon jó az is, amikor előrehajláskor felmelegednek a hátizmaid, felülről lefelé egészen a gerinced tövéig felforrósodnak.
A légző gyakorlatok egy külön fejezet, több ezer oldat írtak már róluk, itt csak annyit, hogy van légző gyakorlat arra, ha fázol és arra is ha meleged van, van ami éberré tesz és van ami megnyugtat, és van olyan is ami rosszul gyakorolva tönkretesz, na ilyenkor kellene a jó guru, ha volna, de nincs, ezért csak óvatosan.
Mostanában hallottam egy különös irányzatról a bikram jógáról. Ez 26 speciálisan összeállított gyakorlatból áll, melyeket egy jól felfűtött helyiségben kell végezni. Állítólag ezek a gyakorlatok tartják 40 évesen is remek formában Ryan Gigghs-et a kiváló walesi labdarúgót.
Kipróbáltam és valóban különlegesen átmozgatja a testet. Persze hol lehet 40C`-ra fűtött szobát találni? Nem könnyű és itt jön a saját módszer, eleinte forró fürdő után gyakoroltam, aztán rájöttem még jobb, ha a heti két, súlyzós edzés után, jól bemelegedett izmokkal csinálom, csak ajánlani tudom mindenkinek, ritkán éreztem olyan végtelen, de jól eső fáradságot, mint egy ilyen kör után.


Szóval jóga, ha van napi fél órád és 2m² szabad helyed máris kezdheted, persze csak lassan óvatosan, és nem baj, ha fáj kicsit, vagy nagyon, nem baj, ha nem minden úgy sikerül elsőre, mint a youtube videón. Soha nem késő elkezdeni,
A jóga egy évezredes ajándék a múltból a ma emberének, egy lehetőség, na nem a nirvánára, csak arra, hogy kicsit könnyebbé váljon ami nehéz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése